Andreea Răsuceanu – un chestionar (III-IV)

III. O…

– întrebare pentru scriitorul preferat: A, dacă încep nu mai termin, nici cu lista scriitorilor preferați, nici cu cea a întrebărilor.

– idee pentru o „viaţă” literară „mai bună”: Mai multă obiectivitate și corectitudine, și, în general, curajul opiniilor.

–  problemă cu care te-ai confruntat/ pe care ai observat-o de când ai „intrat” în literatură: Și aici ar fi tot o listă…

IV. Întrebări cu răspuns opţional:

 1. Ce ţi se pare „în regulă” în lit. română actuală?

Că se scrie mult, scriu mulți oameni tineri, sunt multe debuturi și nu s-a pierdut din entuziasmul față de literatură, toată lumea scrie, citește și se întâlnește ca să discute literatură. Că literatura nu e o chestie moartă, de manual cu poze alb-negru, e o lume vie, care nu aparține numai scriitorilor și celor din tagmă, ci din ce în ce mai multor oameni din alte domenii. 

2. Ce ţi se pare „în neregulă”?(ce te intrigă/nemulţumeşte/”atacă”)

 Păi, ca pe toată lumea, nedreptățile de tot felul, inevitabile în orice lume literară, parti-pris-uri, exagerarea unor autori și minimalizarea altora, pe criterii independente de valoarea lor etc.

3. Ai vrea să trăieşti din scris?(dacă da, cum vezi posibil acest lucru sau cum reuşeşti acest lucru)

M-am gândit de multe ori la asta. Nu cred că aș putea trăi numai din scris. Pentru simplul motiv că simt mereu nevoia să fac și altceva, în spiritul utilitarist insuflat în copilărie de ai mei, probabil, să faci ceva, să ai o meserie. În plus, nu cred în intelectualul în turnul lui de fildeș (sau, ca să fiu sinceră până la capăt, mă tentează așa de tare ideea, că fug de ea mâncând pământul…)

4. Cum „cuantifici” performanţa în literatură? (premii, nr. de cititori, statut literar…)

Eu am tendința asta de a lua lucrurile mereu în absolut: trebuie să fie câte ceva din toate. Să ai premii fără să fii citit mi se pare trist.  Pe de altă parte, să fii un autor de public, dar critica să te ignore –atunci cum mai știi cum stai, dacă ești pe drumul cel bun sau nu. Mă rog, nu luate așa… în absolut. Dar cititorii îți dau adevăratul puls al lumii în care trăiești și scrii, pentru ei trebuie să scrii (și mai întâi pentru tine, bineînțeles), iar criticii îți dau propria măsură, nu se poate fără ei.

5. Ai un model de performanţă?

Da, sunt câțiva oameni care au avut o mare influență asupra mea, n-o să-i laud aici, dar sunt. Oameni de la care am învățat cum să citesc, care mi-au dat o direcție când mi s-a părut că  am pierdut-o și mai ales care m-au învățat să lupt.

6. Ce ar trebui să includă un management literar performant?

Un detector de talent, în primul rând. Pe urmă entuziasm, banii care să-l susțină și idei noi de promovare. Și energie, e greu în domeniul ăsta.

  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

