Sorin Gherguț – un chestionar (IV)

IV. Întrebări cu răspuns opţional:

1. Ce ţi se pare „în regulă” în lit. română actuală?

Cîţiva autori, cîteva autoare şi cîţiva critici (de ambe sexe).

2. Ce ţi se pare „în neregulă”? (ce te intrigă/nemulţumeşte/”atacă”)

O anumită cultură a văicărelii (bine împămîntenită, de altfel, şi în afara tărîmului literar).

3. Ai vrea să trăieşti din scris?(dacă da, cum vezi posibil acest lucru sau cum reuşeşti acest lucru) 

Da şi nu. Presupunînd că aş putea să scriu „de meserie“ şi că aş începe s-o fac, s-ar putea ca apăsarea termenelor şi cantităţii să nu-mi fie neapărat propice, deşi, în, e adevărat, foarte puţinele împrejurări în care am scris ceva literar presat de un deadline (şi, mai mult, pe o temă dată), rezultatele m-au mulţumit. Asemenea unui prieten pe care-l preocupa, recent, modul în care s-ar putea reproduce constrîngerile economiei concurenţiale în condiţiile proprietăţii colective asupra mijloacelor de producţie, mă întreb, mai egoist şi modest totodată, cum aş putea să creez un text ca şi cum aş fi obligat să îl predau într-un anumit interval, fără să existe, însă, o miză exprimată în capital (simbolic sau pecuniar).

O variantă care îmi surîde ar fi, poate, ca 20% din venitul pe care-l apreciez drept îndestulător, optim, să mi-l asigur prin “muncă de creaţie”. Un lucru pe care, da, nu-l văd cu putinţă nici în viitorul apropiat, nici imediat după el.   

4. Cum „cuantifici” performanţa în literatură? (premii, nr. de cititori, statut literar…)

Atunci cînd mergeam la cenacluri (şi am în minte în primul rînd Cenaclul “Litere” din anii 1993-1995), era simplu, o cuantificam după reacţiile (unei părţi a) audienţei. E importantă propria euforie în momentul în care închei un text, dar, cu timpul, mi-am dat seama că poate fi înşelătoare (mai cu seamă pe fondul oboselii sau/şi al consumului de bere/vin în timpul producţiei). Există cîţiva oameni – dintre care unii sînt scriitori consacraţi, alţii nu, iar unii nu scriu – a căror părere mă interesează foarte tare, chiar dacă nu mă pot aştepta – şi nici nu încerc neapărat – s-o aflu. 

5. Ai un model de performanţă?

Da. Cîteva. În momentul în care mă aflu mă tem că ar fi ridicol să le numesc.

6. Ce ar trebui să includă un management literar performant?

Nu ştiu.

  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

