răzvan ţupa şi chestionarul lui mihail vakulovski

Care e jocul tău preferat din copilărie? Dar din adolescenţă?

În copilărie eram în stare să stau ore întregi mutând pe sub masă şi pe covor soldăţeii de plastic. La un moment dat aveam un sac întreg de soldăţei, copăcei şi alte dispozitive din aceeaşi zonă. În adolescenţă deja vroiam doar să mă fac fotbalist. M-am dus şi pe la preselecţii, aproape că nu era zi în care să nu alerg după  minge.

Când te întîlneşti cu primii tăi prieteni despre ce vorbiţi? Despre trecut sau despre prezent?

Am foarte multe feluri de prieteni. Unii sunt pentru vorbit despre trecut, alţii despre viitor. Cei cu care vorbesc şi despre prezent sunt foarte puţini. Cel mult 3.

Sportul preferat? Ce sport pe care-l urmăreşti la TV ai vrea să cunoşti, să practici (de ce)?

În afară de fotbal, pasiunile mele de sport la televizor sunt capricioase. Prefer să alerg. Dar la aşa ceva nu m-aş uita la televizor. A, ba da. Paraşutism.

Ce chestie n-ai face, dar l-ai pus pe vreun personaj de-al tău să facă (oarecum în locul tău)?

Să omoare pe cineva.

Care e profesia pe care ai face-o cu plăcere? O profesie hobby care te-ar face fericit?

Să stau degeaba. Asta mi-ar plăcea cel mai mult. Nu cred că sunt calificat.

Ce sentimente/stări te enervează?

Autocompătimirea cred.

O faptă cu care te-ai lăuda în faţa copiilor tăi? Un eveniment care te-a avut în centru pe tine şi care i-a bucurat nespus pe părinţii tăi?

Cum nu sunt în cea mai bună perioadă… poate că m-aş lăuda cu vreo călătorie în jurul lumii. Dar, cum toate drumurile mai lungi (în afară de unul singur) le-am făcut datorită poeziei,  deocamdată poezia nu m-a dus mai departe de New York. Aşa că, deocamdată, mai vedem. Iar în ceea ce îi priveşte pe părinţi, cred că ar trebui să îi întreb. Bănuiesc că naşterea. De atunci nu prea au avut cu ce să se mai laude legat de mine.

Dacă ai cânta rock sau jazz, ai fi foarte sărac şi ţi s-ar propune să cânţi manele pentru mulţi bani ai accepta? Ce n-ai accepta ca scriitor?

Bănuiesc eu că nu aş accepta să fac ce nu ştiu. Din fericire nu ştiu să cânt. În rest, e munca. Bănuiesc eu că nu mi-ar fi foarte la îndemână să mint.

Dacă ţi s-ar da un premiu pe care nu l-ai merita (cel puţin nu mai mult decît cel de pe locul doi, pe care l-ai simpatiza de multă vreme) ce ai face?

Nu mi s-a întâmplat. Deocamdată am refuzat numai o nominalizare. Când mi s-o da, o să vezi. Dar aş refuza de la nominalizare pentru că nu ştiu dacă mi-ar plăcea să îi pun pe cei care dau premiul în cine ştie ce situaţie jenantă. Cum sunt cam mizantrop, nu cred că problema ar fi cine e pe locul 2, ci, mai degrabă, ideea că nu l-aş merita. Oricum, despre premii nu am cele mai bune păreri. Mi se pare că încurajează un sistem cultural aberant, care în România pare dus la perfecţiune. O perfecţiune a defectului, evident.

Cum ai devenit ceea ce eşti acum?

Partea proastă e că nu am devenit nimic. Eram tânăr poet până acum câţiva ani. Şi am făcut tot ce am putut ca să nu mai fiu tânăr poet. Şi am reuşit. Doar că nici poet venerabil nu îmi surâde. De unde mă uit eu…. încă mai sunt multe de făcut exact scriitorului care este în cel mai bun moment al puterii sale creative. Dar cu asta sistemele falimentare nu au avut niciodată ce face. O dată pentru că e riscant să încurajezi creativitatea care poate să schimbe lumea, şi e mai sigur să te concentrezi să îngropi oameni şi să îi menţii la limita supravieţuirii pentru că aceştia poţi să fii sigur că nu vor schimba niciodată modalităţile obosite de deturnare a atenţiei. Uite, acum lucrez la o un dispozitiv poetic, iar atunci când o să fie perfect, o sa dispar. Şi nu o să mai fie cazul să mă îngroape nimeni.

  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

