Octavian Soviany şi chestionarul lui Mihail Vakulovski

Care e jocul tău preferat din copilărie? Dar din adolescenţă?

De-a mama, tata şi copiii. Eu vroiam să fiu mereu mama, dar nu prea aveam şanse în faţa fetiţelor. Locuiam pe o stradă pe care erau mai multe fete decât băieţi şi jucam jocurile lor. Ne mai jucam şi de-a şcoala şi de-a doctorul şi de-a vânzătoarele. În adolescenţă nu m-am mai jucat, dar am observat că se inventaseră între timp jocuri noi. Copiii de la mine din bloc se jucau, de exemplu, de-a Ceauşescu….

Când te întâlneşti cu primii tăi prieteni despre ce vorbiţi? Despre trecut sau despre prezent?

De la o vreme, mai mult despre trecut. Prezentul nu ne mai leagă, are fiecare viaţa lui, problemele lui.

Sportul preferat? Ce sport pe care-l urmăreşti la TV ai vrea să cunoşti, să practici (de ce)?

Acum nu ştiu dacă mă mai interesează vreun sport în mod deosebit. Nu mai am răbdare nici măcar să privesc un meci de fotbal de la început la sfârşit, decât atunci când joacă Rapidul. În adolescenţă eram aproape nelipsit de la competiţiile sportive ce se desfăşurau în Braşov: de la meciurile de fotbal din campionatul judeţean la turneele internaţionale de scrimă. Băteam şi mingea cu o fervoare demnă poate de o cauză mai bună, având în vedere că eram departe de a fi un mare talent.

Ce chestie n-ai face, dar l-ai pus pe vreun personaj de-al tău să facă (oarecum în locul tău)?

Personajele din proza sau din piesele mele de teatru au comis cam toate faptele prost văzute de codul penal. Eu nu mă pot lăuda cu asemenea performanţe.


Care e profesia pe care ai face-o cu plăcere? O profesie hobby care te-ar face fericit?

Mi-ar plăcea să mă pot ocupa în exclusivitate cu scrisul. Mai am în cap câteva proiecte pe care aş vrea să le duc la bun sfârşit şi nu ştiu dacă Dumnezeu va mai avea multă vreme răbdare cu mine. Dacă în tinereţe (aşa cum scria parcă undeva Camus) moartea e un pretext pentru fraze frumoase, de la un timp ea devine tot mai palpabilă: ai ajuns în faza în care un junghi într-o parte poate să nu însemne nimic, dar şi să însemne absolut totul.

O profesiune hobby? Nu ştiu, e bine filatelist?

Ce sentimente/stări te enervează?

Ca scriitor, mă enervează lipsa de inspiraţie, blazarea, sictirul şi lehamitea ce mă apucă din când în când. Mă irită de asemenea excesul de nervozitate pe care îl constat la tot mai mulţi oameni, agitaţia inutilă. Dar lucrul cel mai greu de suportat mi se pare lipsa de idealism; astăzi nici măcar poeţii nu mai sunt idealişti, toţi vor joburi bune, bani şi confort, cât mai puţină responsabilitate.

O faptă cu care te-ai lăuda în faţa copiilor tăi? Un eveniment care te-a avut în centru pe tine şi care i-a bucurat nespus pe părinţii tăi?

Mă pot lăuda cu faptul că în copilărie i-am văzut pe Tito şi pe Fidel Castro în carne şi oase. Copiii mei nu mai au o asemenea şansă… În ce mă priveşte, părinţii  (mai ales tata) se mândreau cu faptul că aveam note bune la facultate, după ce în liceu le făcusem destule probleme cu teribilismele mele cam de doi bani…

Dacă ai cânta rock sau jazz, ai fi foarte sărac şi ţi s-ar propune să cânţi manele pentru mulţi bani ai accepta? Ce n-ai accepta ca scriitor?

Cinstit e să spun: nu ştiu. Pentru că îmi cunosc destul de bine şi slăbiciunile, dar şi încăpăţânările… De alminteri cred că nu e bine să spui: eu nu voi face niciodată cutare sau cutare lucru… Dacă spui asta înseamnă că eşti un om foarte trufaş…mulţumeşte-te să spui doar: pe cât voi în stare, mă voi feri să fac asta sau cealaltă. (de exemplu să scrii pentru bani lucruri de care în sinea ta să-ţi fie ruşine).

Dacă ţi s-ar da un premiu pe care nu l-ai merita (cel puţin nu mai mult decât cel de pe locul doi, pe care l-ai simpatiza de multă vreme) ce ai face?

Firesc ar fi să refuz acel premiu, dar oamenii fac foarte multe lucruri abjecte…

Cum ai devenit ceea ce eşti acum?

Trăindu-mi viaţa.

Chestionarul lui Mihail Vakulovski este conceput special pentru Biblioteca de poezie şi se reia în tiuk. K-avem chef, desigur.

  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

