ioana nicolaie – un chestionar (II)

II. Topuri

1. Edituri

Nu-mi plac topurile. Totuşi, pe primul loc, Polirom/Humanitas sau Humanitas/Polirom. Urmează, aleatoriu, Editura Art, Paralela 45, Leda, Curtea Veche şi, pe audio books, remarcabilă e Casa Radio; care mi-a făcut cadou vocile lui Blaga, Bacovia, Nichita Stănescu pe nişte discuri ataşate unor cărţi elegante.

2. Reviste literare

Dilemateca. Şi-apoi: Dilema, Orizont, Observator Cultural, Noua Literatură, Vatra, România Literară, Contrafort, Suplimentul de cultură etc. Regret că Ziarul de duminică a ajuns în variantă electronică. Şi că Pana mea – care era cu adevărat vie – a dispărut.


3. Cartea de poezie / Cartea de proză (autori români)

Cînd vine vorba de poeţi, nu-i poţi reduce la o singură carte. De aceea, am să înşir nume. Cu specificarea că Eminescu şi Arghezi sînt deasupra topului meu personal. Iar Mircea Cărtărescu, din raţiuni subiective, rămîne şi el înafară. Apoi e aşa:

Nichita Stănescu, Ioan Es. Pop, Simona Popescu, Leonid Dimov, Aer cu diamante, volumul colectiv emblematic al optzeciştilor; Cristian Popescu, Ion Mureşan, Mariana Marin, Traian T. Coşovei – 1,2,3 sau… e o mică bijuterie, iar în alte volume ale lui găseşti poeme extraordinare; Mircea Ivănescu.

Proză:

Patul lui Procust de Camil Petrescu;

Întîmplări în irealitatea imediată de Max Blecher;

Bibliografia generală… de Mircea Horia Simionescu;

Cum mi-am petrecut vacanţa de vară de T. O. Bobe;

Tratament fabulatoriu de Mircea Nedelciu;

Moromeţii de Marin Preda;

Exuvii de Simona Popescu;

Părul Berenicei de Radu Petrescu;

Jurnal de Mihail Sebastian;

Maestrul de lumini de Cristian Teodorescu;

4. Bloguri / Site-uri culturale

La bloguri: Terorism de cititoare, Blogări-m-aş şi n-am cui, White Noise ş.a.

Site: România Culturală, Humanitas, Polirom etc.

  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

