ioana nicolaie – un chestionar (I)

I. Fişa individuală

Nume: Nicolaie

Prenume: Ioana

Pseudonim(e) literar(e): – în Ferestre ‘98, cartea în care am debutat, am semnat Ioana Vlaşin;

Data şi locul naşterii: 1.06.1974 ( în acte sînt trecută pe 02.06.1974);

Blog/ site personal: nu am

Cărţi publicate (titlu, an, editura, tiraj – cînd e cazul): am debutat în volumul colectiv Ferestre ’98, Editura Aristarc, 1998, alături de Marius Ianuş, Cecilia Ştefănescu, Angelo Mitchievici, Iulian Băicuş, Doina Ioanid, Victor Nichifor. Următoarea carte a fost 40238 Tescani, Editura Image, 1999, un volum experimental, în care au semnat şi Cecilia Ştefănescu, Angelo Mitchievici, Domnica Drumea, Marius Ianuş, Florin Iaru, Doina Ioanid şi Mircea Cărtărescu. Au urmat: Poză retuşată, Cartea Românească, 2000, versuri, în urma cîştigării unui concurs de debut; Nordul, Paralela 45, 2002, versuri (tiraj declarat de 500 ex.; s-a vîndut mai mult); Credinţa, Paralela 45, 2003, versuri (tiraj de 500 ex.); Cerul din burtă, Paralela 45, 2005, roman (tiraj declarat de 1000 de ex.); În 2006 Cerul din burtă a fost nominalizat la Eastern European Literature Award, premiu dat de Bank Austria Creditanstalt şi KulturKontakt Austria în cooperare cu Wiesser Verlag. Cenotaf, Paralela 45, 2006, antologie care adună Nordul şi Credinţa; Aventurile lui Arik, 2008, Corint Junior, carte pentru copii (tiraj de 3000 de ex.) şi O pasăre pe sîrmă, Polirom, 2008, roman (1500 ex.). Der Norden (Nordul) a fost publicat de Pop Verlag, Germania, în 2008, iar O pasăre pe sîrmă este în curs de traducere la Castelvecchi din Italia.

Am mai scris textul albumului Bucureşti, metropolă europeană, Editura Noi Media Print, 2005.

Am apărut şi-n antologia Generaţia 2000, Editura Pontica 2004. Inclusă şi în Cartea cu bunici, Humanitas 2007.

Plus cîteva volume colective: „Primii mei blugi” Editura Art 2009, „Bookătăria de texte și imagini” Clubul Ilustratorilor 2009, „Divanul scriitoarei” Editura Limes 2010.

Ediția a doua Cerul din burtă va apărea în primavara asta la Polirom. Și am terminat o carte pentru copii, Arik și mercenarii, care nu știu cînd va fi publicată – ilustrația durează – și de care sînt foarte mîndră.
 

Premii obţinute: majoritatea cărţilor mele au fost nominalizate le următoarele premii: ASPRO, ASB şi Observator Cultural.

 

Colaborări: am scris articole pentru multe reviste, de la Observator Cultural, Revista 22, România Literară la Dilema, Vatra, Dilemateca etc. Prezentă în mai multe reviste şi antologii străine dintre care: Poésie 2003: Roumanie, territoire d’Orphée éditée par le Théâtre Molière/ Maison de la Poésie de Paris 2003,  New European Poets, Graywolf Press, Minnesota 2008 şi Poetry Wales, iarna 2009-2010.

Cenacluri frecventate: în timpul liceului, la Năsăud, mergeam la un cenaclu pe care, dacă-mi amintesc bine, îl numisem Hieroglifa; cel care-l modera era un poet şi pictor Viorel Paraschivoiu; printre prietenii de acolo: Florin Partene, Dan Coman. Am participat apoi la Cenaclul Central – un cenaclu studenţesc al Facultăţii de litere bucureştene, neconvenţional, cu teme precum „dunga de la pantaloni” sau „nuvelă istorică”; acolo i-am întîlnit pe T.O. Bobe, Răzvan Rădulescu, Sorin Gherguţ, Svetlana Cârstean, Cezar Paul-Bădescu ş.a. La una dintre întîlniri a fost şi Cristi Popescu.

Cenaclul de la care n-am lipsit aproape nici o seară a fost Cenaclul Litere, moderat de Mircea Cărtărescu.

Lecturi în cenacluri, cluburi…: Am citit în cenaclurile de mai sus, repetat, şi, după terminarea facultăţii, după ce-am publicat cărţi, am mai citit în Club A, în cadrul proiectului lui Răzvan Ţupa, în cenaclul Euridice, în cadrul Primăvara Poeţilor, într-un club din Arad etc. și am susținut diverse lecturi în străinătate (în Italia, Germania, Suedia, Austria).

Debut în revistă: în revista Contrapunct în 1991; aveam 17 ani; mă văd şi acum, cu acea revistă în mînă, pe treptele Liceului Coşbuc din Năsăud.

Debut în cenaclu: am citit mereu; în Central, pe parcursul unei luni, am citit de doua ori; nu am un debut propriu-zis;

Debut on-line (reviste literare on-line): nu ştiu dacă am scris în reviste on-line; dar volumul meu Nordul a apărut mai întîi în variantă electronică, la Editura Equivalences în 2001. Era un obiect – contrar aşteptărilor mele – frumos şi lizibil.

Debut sonor (înregistrari Radio cu lecturi, casete audio difuzate public, audiobook): am înregistrat pentru o emisiune la radio în 2003, cred; vocea mea există – mare mîndrie! – în fonoteca radio; atunci am luat şi primii mei bani pe poezie; puţini, cît pentru o înregistrare; mai înainte, în 1999, Daniela Zeca făcuse o emisiune cu toţi cei care am scris Tescani; a fost în direct, de la Librăria Noi; nu ştiu ce-am spus acolo, orbeau reflectoarele; la T V am ajuns apoi în cîteva rînduri; pe vremea cînd se mai făceau emisiuni literare;

Debut underground (tipărituri neoficiale, fără ISBN): în afara celui on-line, deja pomenit, nu am altul;

Debut în volum: anul 2000, Poză retuşată, Cartea Românească; am cîştigat concursul de debut, dar manuscrisul trebuia să aibă pînă-n o sută de pagini; am scos o treime din el şi textele acelea au rămas pînă azi nepublicate.

  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

