diana geacăr – un chestionar (IV-VI)

IV. Întrebări cu răspuns opţional:

1. Ce ţi se pare “în regulă” în literatura română actuală? că se scrie.

2. Ce ţi se pare “în neregulă”? (ce te intrigă /nemulţumeşte / “atacă”?) promovarea prietenilor între prieteni de dragul prieteniilor; critica; premiile şi topurile.

3. Ai vrea să trăieşti din scris? (dacă da, cum vezi posibil acest lucru) aş vrea, dar o să mai treacă mult timp până acolo, aşa că nu cred că voi apuca în viaţa asta. aş vrea să văd editurile că se „bat” pe un scriitor, aş vrea să văd cum dintr-o singură carte, câştigi bani pentru o casă în pădure, o maşină şi un an, doi de viaţă.

4. Cum “cuantifici” performanţa în literatură? (premii, nr de cititori, statut literar…) nu ştiu ce înseamnă performanţă în literatură, nu cred în „cel mai vândut” şi „cel mai citit”. scriitori ca Radu Petrescu îmi dau curaj. ştiu, era altă vreme, dar cred că ar fi muncit la fel de mult şi cu aceeaşi dragoste pentru literatură şi acum.
cred în scriitori cuminţi şi serioşi. cred în izolare. nu mai cred în comunicare (ca la debut, să zicem).

5. Ai un model de performanţă? am, dar performanţa în interpretarea mea: să scrii cu toată fiinţa, ca un scriitor adevărat. ca Radu Petrescu.
acum îmi place foarte tare Anne Carson, cum reuşeşte să se schimbe de la o carte la alta. din păcate nu a fost tradusă la noi. aş lega-o de scaun şi aş ruga-o să nu scoată un cuvânt, apoi m-aş învârti în jurul ei, să văd de unde scoate lucrurile frumoase care-mi opresc inima.
6.Ce ar trebui să includă un management literar performant? un om focusat pe obiect, nu? care să promoveze în primul rând literatura. să aibă studii economice şi să ştie ce-i aia valoare literară.

V. (Auto)portret

1. Un autoportret (în cuvinte): pot să folosesc cuvintele altcuiva? iată cum:

Mă privesc uneori în oglindă

Pentru ca să mai fie cineva în această casă

ce o urăsc de atîta vreme

încît nu mai pot trăi fără ea. (…)”

(„Poem de dragoste”, Mariana Marin)

şi mai vreau. un poem întreg, tradus de mine:

“Sunt lucruri mult mai rele decât să te faci de râs în public.

Sunt lucruri mult mai rele decât aceste trădări mărunte,

pe care le-ai făcut sau le-ai îndurat sau suspectat; sunt lucruri mult mai rele

decât să nu poţi adormi din cauza lor.

Este 5 dimineaţa. Toate lucrurile teribile m-au urmărit până aici,

lângă pat, unde au înţepenit şi arată rău,

din ce în ce mai rău.”

(„Lucruri”, Fleur Adcock)

2. Un portret al generaţiei (unde şi cu cine te-ai încadra) nu ştiu, nu vreau să mă încadrez nicăieri. aş vrea să scriu la o carte şi 15 ani, dacă aş avea tăria şi încrederea necesară.
deocamdată suport o tinereţe zbuciumată.
şi literatura tânără e la fel.

VI. Ce-mi/ce-ţi

1. Ce-mi doresc/propun eu ca scriitor? să scriu cărţi frumoase, pe care le iubeşti şi după care nu mai poţi citi nimic măcar două zile.

2. Ce-ţi doresc eu ţie, cititorule? să ai încredere în cărţi. Ce nu ţi-aş dori(vreodată)? să-ţi pierzi inocenţa.

  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

