Prima pagină > Dumitru Bădiţa, Inedit BDP, nr. 10 (Dumitru Bădiţa, din septembrie 2009) > un interviu inedit cu Dumitru Bădiţa (1-3)

un interviu inedit cu Dumitru Bădiţa (1-3)

1. Nu te preocupă gloria literară, se vede cu ochiul liber. Totuşi, când ai simţit că eşti în plină glorie? La debutul în revista, la debutul editorial, la a doua carte?

M-am dus într-o vară la mare, la Vama Veche, şi am văzut pe plajă un tip citind „Kilometri de pivniţă”, cartea de poezie cu care a debutat Bogdan Perdivară. Mi-ar plăcea să dau în aglomeraţia din telecabina care urcă pe platoul Bucegilor peste cineva citind „Poeme prerafelite”.

2. S-a vorbit mult în ultimul an despre relaţia USR-tineri scriitori. Ca unul care e la limita de sus a generaţiei, cum ai caracteriza această relaţie? Ce te-ar atrage la o astfel de structură şi, bineînţeles, ce gânduri ai în privinţa înscrierii în ea?

dumitru badita, sept 2009E o exagerare să fiu plasat la limita de sus a generaţiei! Generaţia înseamnă vreo treizeci de scriitori foarte buni, citiţi, citaţi, invitaţi, aşa că nu mă instiga la impostură! Cu USRul deocamdată nu am nicio problemă, fiindcă nu sunt membru, ba mai mult, am primit de curând un premiu din partea filialei Sibiu. Cunosc problematica relaţiei tinerilor scriitori cu USR. Unii au ajuns membri, alţii refuză încă, opţiunea este strict individuală aşa cum e bine să fie în cazul unor scriitori. Eu nu am încă aspiraţii de instituţionalizare a statutului de scriitor, mă preocupă numai să scriu bine şi să dau o oarecare vizibilitate cărţilor mele. În rest, nu ştiu ce va mai aduce viitorul.

3. În ce relaţii te menţii cu foştii (viitori?) editori. Impresia mea (poate greşită) este că de când s-a vorbit despre generaţia 2000, autorii încadraţi (din diferite „calcule” în ea) au fost efectiv folosiţi în scopuri editoriale sau de legitimare. Din mărturiile multor tineri autori publicaţi şi „ajutaţi” să publice (nu vorbesc despre ceea ce ştiu din proprie experienţă), aşa-zisa mână întinsă a fost una foarte „lipicioasă”. Practic, asocierea cu tinerii le-a adus multora bani publici, finanţări,dar şi un capital de imagine total nemeritat. Cum te-a afectat concret această încadrare şi ce ţi s-a părut neprincipial în toată această „afacere”?

Am debutat la Editura Vinea, patronată de dl. Nicolae Ţone, editură unde au apărut cărţile celor mai mulţi douămiişti, dar unde au fost şi sunt publicate şi cărţile unor autori consacraţi, contemporani sau din alte epoci literare. Vinea este o editură prestigioasă, mai ales în domeniul poeziei, nu puţini se simt deja legitimaţi ca poeţi, numai că au fost publicaţi aici. Dl. Ţone nu mi-a cerut bani pentru publicarea primului meu volum „unghii foarte lungi şi cumsecade”, am citit ulterior pe net că pentru cartea mea şi a altor poeţi a beneficiat de finanţare de la Ministerul Culturii. Pe undeva poate ar fi trebuit să ştiu şi eu, ca autor, sursa de finanţare. Ministerul Culturii e o sursă benignă, dar nu mi-ar conveni să aflu că un editor mă publică folosind bani proveniţi din zone dubioase, că editura manipulează hârtie pe care întâmplător tipăreşte şi textele mele, dar că de fapt e o spălătorie de bani, treabă care nu-i exclusă într-o ţară estică, fostă comunistă, cum e România, unde lucrurile frumoase pot avea rădăcini tenebroase.

Cât priveşte profitul de imagine, cred că aici lucrurile se întâmplă în regim simbiotic: patronul de editură publică scriitori foarte buni, cărţile au audienţă şi asta este un beneficiu şi pentru editor şi pentru scriitor. Poate dl. Ţone a ajuns mai cunoscut ca editor publicând poeţi douămiişti, dar şi poeţii la rândul lor au acumulat capital simbolic publicând la Vinea.

dialogul Dumitru Bădiţa – un cristian va fi publicat într-un număr viitor al Observatorului cultural

  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

