Prima pagină > chestionarul lui Mihail Vakulovski, Experiment BdP, Inedit BDP, Şerban Foarţă > Şerban Foarţă – chestionarul lui Mihail Vakulovski (I)

Şerban Foarţă – chestionarul lui Mihail Vakulovski (I)

Care e jocul tău preferat din copilărie? Dar din adolescenţă?

Crochetul, pe care-l jucam, de obicei, cu o soră, Beba, a străbunicii mele. Lotonul, tot cu ea. (Aproape că-l uitasem, când  l-am regăsit în Max Jacob, Invitation au voyage: „Il passe sur automobiles/ Il passe de fragiles rentières/ Comme sacs à loto mobiles…”) Şahul, pe care nu ştiam să-l joc, căci îl învăţasem cu un domn ce se lăsa bătut de mine, în lipsă de alt partener; eşichierul, însă, şi piesele-i alb-negre, cvasiheraldice, mă fascinau, – albele, mai ales, din fildeş vechi. (Regele alb, de pildă, ca pe Dragomán György, copil.) O pasiune va fi fost aceea (călinesciană) de clinchetitor: „Lumea suna frumos. Făceam ţimbal/ Din linguriţe, tăvi, pahare, ceşti…” Am început să clinchetesc, apoi, la pian, – pianul alb-negru ca şi şahul. Să clămpăn mai întâi, şi, numai după, să scot un clinchet acceptabil din, bunăoară, Campanella (nu… Clămpănela, vai!) de Paganini-Liszt. (Mult mai târziu, dar tot în alb şi negru, aveau să mă atragă, semiopaci, copacii din parcul lui Bacovia.) Crescând, pe lângă sporturile, multe, pe care le practică mai toţi băieţii, începând cu-acela de-a războiul (respectiv, de-a nemţii şi de-a ruşii), îmi plăcea, vara, în grădina casei, să joc teatru. Puneam în scenă schiţe de I. L. Caragiale (Justiţie, bunăoară, – care a fost un fiasco). Eram şi regizor, şi protagonist. Fusesem, mai demult, director de circ sau, mai degrabă, vag iluzionist. Aveam, de la bunicul meu german, pe lângă o mască veche de scrimeur, un joben negru şi lucios ca lutra, şi, de la mama, două-trei eşarfe de mătase. Trupa (un băiat şi două fete) era, în fond, mai bună decât mine. Ce-aş fi putut fi, deci, de nu director?! În fine, mă opresc aici, ca să nu mă apuce nostalgia…

Când te întîlneşti cu primii tăi prieteni despre ce vorbiţi? Despre trecut sau despre prezent?

Despre viitorul apropiat.

  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

